Kasmet kartu su valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu tvirtinamas būna ir nutarimas (anksčiau – rezoliucija) dėl ateinančių trejų metų nacionalinio biudžeto numatomų rodiklių. Galima nustatyti tokią bendrą tendenciją: dar nė karto nebuvo planuota, kad po dvejų metų deficitas bus aukštesnis už ateinančių metų, taigi planuose visuomet būna numatytas gan staigus deficito sumažėjimas, kartais net su perviršiu po metų ar dvejų.

Pateikiu 2008 – 2009 m. nutarimuose numatytus skaičius ir 2010 m. nutarimo projekto skaičius (ankstesnius nutarimus arba rezoliucijas galite rasti Seimo teisės aktų duomenų bazėje).

Metai Pajamos (mln. Lt) Išlaidos (mln. Lt) Deficitas
Nutarimas dėl 2008, 2009 ir 2010 rodiklių
2008 29 407,3 30 408,3 1001
2009 31 868,8 30 498,8 -1370
2010 33 789,7 31 639,7 -2150
Nutarimas dėl 2009, 2010 ir 2011 rodiklių
2009 24 612,9 29 434,8 4 730,9
2010 31 466,4 32 066,4 600
2011 32 589,6 31 989,6 -600
Nutarimo dėl 2010, 2011 ir 2012 rodiklių projektas
2010 24 173 29 356 5183
2011 23 626 26 783 3157
2012 23 172 23 781 609

Suprantu, kad prognozuoti pajamas tokiomis sąlygomis yra labai sunku. Bet iš kur atsiranda ta tendencija, kad sekantiems metams planuojamas deficitas, bet palaukit, po metų tą deficitą sumažinsim, arba netgi turėsim perviršį. Šitaip žmonės yra užliūliuojami, gal net siekiant gauti pritarimą šiam konkrečiam projektui, nes kitąmet gi viskas bus gerai, reikia tik pritarti šitam. O kitąmet – vėl tas pats, vėl deficitas kitąmet, o perviršis dar po metų – kelių. Žydros nesenų 2008-ųjų metų svajonės, jog 2009 m. ir 2010 m. turėsim svarų biudžeto perviršį, taip ir liks neišsipildžiusios.

Norisi tik paklausti, kodėl planai mažinti deficitą visuomet atidedami ateičiai? Kodėl vietoje sekantiems metams siūlomų 0,3 proc. mažesnių nei 2009 m. nacionalinio biudžeto išlaidų, negalima jų jau šįmet apkarpyti iki 2011 arba 2012 m. prognozių, t.y. nukirpti tuos 2,6 – 5,6 mlrd. Lt? Tuomet jau ateinančiais metais neturėtume rekordinio 5,2 mlrd. Lt dydžio biudžeto deficito. Jeigu Vyriausybė teikia Seimui projektą, kuriame numatytas toks išlaidų mažinimas, matyt ji turi turėti planą, kaip ir kur jas nukirpti, kad pagrįstų nutarimo projekte planuojamus rodiklius. Tačiau kodėl mokesčių mokėtojai turi laukti 2011 m., kodėl  išlaidos jau dabar nenukerpamos iki ateityje prognozuojamo lygio ?

Patiko (0)

Rodyk draugams