Kaip per sausį ir vasarį 30 proc. sumažėjęs verslo liudijimų įsigijimas nebūtinai parodo, jog žmonių noras imtis verslo išblėso, taip sumažėjusios biudžeto pajamos iš akcizų nebūtinai rodo sumažėjusį akcizinių prekių vartojimą. Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) duomenimis per pirmąjį šių metų ketvirtį akcizo mokesčio už etilo alkoholį ir alkoholinius gėrimus surinkta 73,1 mln. lt (arba 30 proc.) mažiau nei tuo pat laikotarpiu praeitais metais.

Nuo sausio 1 d. akcizo mokestis etilo alkoholiui pakeltas 15 proc., o į biudžetą surinkta 30 proc. mažiau pajamų. Didžiausią dalį sumažėjimo lėmė akcizo mokesčio surinkimas iš stipriųjų alkoholinių gėrimų. Ką tai rodo? Tikriausiai naivu būtų teigti, jog vartojimas staiga ėmė ir sumažėjo 30 proc. Vartojimas išliko, tik pakeitė savo turinį – dalis jo pasidarė nelegalus. Klausimas, kam nuo to geriau? Žmonėms – ne, nebeįperkant alkoholinių gėrimų legaliai tenka rūpintis šešėliniais, dažnai prastesnės kokybės gėrimų tiekimo šaltiniais. Biudžetui? Akivaizdu, jog ne – padidinus akcizo mokestį surinkimas tik sumažėjo, tikėtina, jog prastėjant ekonominei situacijai biudžeto pajamos iš akcizo mokesčių tik blogės.

Galima sakyti, kad ekonominių sunkumų laikotarpiu šešėlinė alkoholinių gėrimų rinka būtų padidėjusi ir nepakėlus akcizo mokesčio. Gal ir būtų. Tiksliai pasakyti, kaip smarkiai vartotojo pasirinkimą tarp legalios ir nelegalios rinkos veikia kainos pasikeitimas yra neįmanoma. Tačiau faktas tas, jog tikrai veikia. Kainą tiesiogiai įtakoja akcizo mokesčio dydis, o kaina ir yra pagrindinis veiksnys, nulemiantis žmonių pasirinkimą vartoti legalius ar nelegalius alkoholinius gėrimus. Tai ypač ryšku pigesnių stipriųjų alkoholinių gėrimų segmente, kuris labiausiai konkuruoja su šešėline rinka. Ir jei šešėlinė alkoholinių gėrimų rinka būtų padidėjusi ir be akcizo mokesčio pakėlimo, tai tikrai ne tokiu mastu.

Valdžia yra linkusi ignoruoti šešėlinės ekonomikos argumentą. Tai išties patogu – šešėlinės ekonomikos dydžio tiksliai ir objektyviai apskaičiuoti neįmanoma, jos kitimus galima suversti „kitiems“ nuo valstybės politikos nepriklausiantiems veiksniams. Vadovaujantis tokia logika atrodytų, kad akcizo mokesčio kėlimas yra puiki vartojimo mažinimo bei biudžeto pajamų surinkimo priemonė. Deja, taip nėra.

Patiko (0)

Rodyk draugams