Paskelbta, kad konfiskuoti degalai bus perduodami naudoti policijai. Pasirodo, policijai trūksta lėšų, biudžetai buvo suplanuoti prie vienų degalų kainų, kainos pakilo ir t.t. Šis veiksmas yra puikus dvigubų standartų (kad ir su neblogais ketinimais) pavyzdys, kuriuos sau nuolat leidžia valdžia.

Policijai trūksta pinigų, o degalai per brangūs? Nesiginčiju. Bet pinigų trūksta ir degalai per brangūs visiems: gyventojams, pervežimo įmonėms, viešojo transporto įmonėms ir t.t. Brangstantys degalai lygiai pat griauna asmeninius ir įmonių biudžetus. Gi ne dėl pramogos yra važiuojama degalų piltis į netolimą užsienį ar garaže įrengtą „degalinę”. Jei nelegalius degalus, motyvuojant lėšų trūkumu, gali naudoti policija (didesnės ironijos nei nesugalvosi), kodėl negali paprasti žmonės?

Visiems, kas tik siūlydavo degalų akcizų mažinimą, valdžia iškart atšaudavo, kad nebus iš ko mokėti pensijų. Žmonėms premjeras siūlė rinktis tarp pigių degalų ir pensijų. Valdžia irgi ėmė ir pasirinko: ir pigius degalus, ir pensijas (t.y pajamas iš akcizo mokesčio). Valdžią galima būtų pagirti už išmonę, jei akių nebadytų dvigubi standartai.

Beje, šis akcizų ir degalų susiejimas apkritai yra netinkamas. Už pensijas yra sumokama iš įmokų “Sodrai”, kurios mokamos nuo atlyginimo. Už minimalią algą kiekvieną mėnesį „Sodrai” pervedama virš 250 litų. Jei “Sodrą” reikia remti biudžeto pinigais (t.y. ir iš akcizo degalams surenkamais pinigais), tai parodo kokia visokeriopai bankrutavusi yra valstybinio socialinio draudimo sistema Lietuvoje.

Bet grįžkime prie degalų. Policija yra ūkio subjektas, degalus perkantis rinkoje iš degalų tiekėjų. Tiekėjai degalus perka iš gamintojų ir tikrai negali konkuruoti su degalais, gautais už dyką (t.y. atimtais). Net jei formaliai Konkurencijos įstatymo čia ir negalima būtų pritaikyti, akivaizdu, kad konkurencijos principai yra pažeidžiami.

Finansų ministerija aiškina, esą viskas čia gerai (iš alfa.lt):
„Už nelegaliai į Lietuvą įvežtą ir konfiskuotą kurą visada turėjo, turi ir turės būti sumokami kurui nustatyti importo mokesčiai: importo PVM (šiuo metu 21 proc.), akcizai (1500 litų už 1000 litrų arba 1,5 lito už 1 litrą benzinui, ir 1043 litų už 1000 litrų arba 1,04 lito už 1 litrą dyzelino) ir muitai. Tuo atveju, kai nustatoma, jog yra aiškus nelegaliai į Lietuvą įvežto ir konfiskuoto kuro savininkas, t. y. asmuo, iš kurio buvo konfiskuotas nelegalus kuras (pavyzdžiui, nelegalaus kuro vežėjas arba asmuo, laikęs nelegalų kurą), prievolė sumokėti mokesčius tenka jam. Jeigu nėra nustatytas konkretus to kuro savininkas, prievolė sumokėti mokesčius tenka asmeniui, kuris sunaudos kurą, t. y. šiuo atveju ta institucija kuriai bus perduodamas nelegaliai įveržtas konfiskuotas kuras (šiuo atveju - pati policija).
Todėl teigti, kad leidus perduoti konfiskuotą kurą policijos naudojimui, būtų iškraipoma konkurencija, nes neva už tokį kurą nesumokėti mokesčiai, nėra teisinga.”

Neteisinga? Jei mokesčius mokės policija, konfiskuoti degalai atsieis tik tiek, kiek reikės sumokėti mokesčių. Jei mokesčius sumokės nelegalaus kuro pardavėjas - tuomet degalai bus iš vis už dyką. Nesvarbu, kas sumokės mokesčius, policija ar nelegalus pardavėjas, konfiskuoti degalai vis tiek bus daug pigesni nei siūlomi legalių degalų pardavėjų. Kuo čia ne prasilenkimas su Konkurencijos įstatymo 4 straipsnio nuostatomis?

Šis sprendimas kartu yra puikiausia reklama nelegaliems degalams. Jei anksčiau valdžia dar gąsdino „pilsitės nelegalių degalų - sugadinsite variklį”, tai dabar tokie gąsdinimai atrodys visiškai nerimti. Jei nelegaliais degalais naudojasi net ir policija, tai yra tiesiog nelegalių degalų kokybės ženklas.

Akivaizdu, kad akcizus degalams reikia mažinti, nes aukštos degalų kainos smaugia visus. Pasiteisinimai, kad to daryti neleidžia Europos Sąjunga, nusibodo (o akcizas benzinui Lietuvoje vis dar didesnis nei ES nustatytas minimalus privalomas). O ir pati Europos Komisija, užuot ginčijusis, nuo ko geriau skaičiuoti mokesčius - nuo litrų ar nuo džaulių (kalbu apie Energijos apmokestinimo direktyvą), galėtų imti ir sumažinti minimalius privalomus akcizus (LLRI pastabos ir siūlymai čia), juolab kad naujos direktyvos kūrimas tam suteikia tam puikią progą.

O kol tai bus padaryta, nelegalių degalų panaudojimo iniciatyvą reikia išplėsti ir optimizuoti. Sutiksite, kad gaudyti nelegalių degalų pardavėjus, atiminėti degalus, po to pilti juos į policijos automobilius yra daug sąnaudų reikalaujantis reikalas. Policininkai, pasieniečiai ir t.t. galėtų tiesiog patys važiuoti į kaimynines šalis ir ten prisipildyti tarnybinius automobilius degalų. Arba susitarti su nelegalių degalų įvežėjais: veži, pvz., 100 litrų per sieną - „paremk” policiją kanistru ir važiuok sau sveikas. Paprasta ir patogu.

Patiko (10)

Rodyk draugams