Kylant degalų kainoms, valdžia puola kaltinti visus iš eilės, o ypač toli už Lietuvos vykstančius įvykius. Šiuo metu susiformavo nuomonė, kad dėl benzino kainų didėjimo kalti įvykiai Libijoje. Kai kurie dienraščiai jau net pradėjo skaičiuoti „arabų revoliucijos kainą”.

Bet tai tik dalis tiesos. Pasauliniai įvykiai veikia trumpalaikius degalų kainų pasikeitimus. Degalai pabrango dėl įvykių užsienyje, tačiau degalai yra brangūs dėl valstybės uždedamų mokesčių. Daugiau nei pusę benzino kainos sudaro mokesčiai, kuriuos nustato mūsų pačių valdžia.

Lietuvos valdžia, aišku, atšaus, kad ji čia niekuo dėta, nes minimalius akcizus nustato ES. Bet tai tik dalis tiesos. Benzino atveju, ES nustatytas minimalus akcizas benzinui yra 1,24 Lt Litrui. Tačiau Lietuvoje taikomas akcizas - 1,50 Lt Litrui. Taigi vien dėl šio veiksmo, benzinas Lietuvoje yra maždaug 26 ct brangesnis, nei galėtų būti.

Pridėtinės vertės mokestį (PVM) nustato taip pat vietinė valdžia. Kuomet PVM yra 21 proc., o ne 18 proc., benzinas yra apie 3 proc. (apie12 ct) brangesnis, nei galėtų būti.

Be to, PVM yra „klastingas” mokestis. Benzinas yra apmokestinamas akcizo mokesčiu (1,50 Lt), o PVM skaičiuojamas nuo prekės kainos su akcizu. Taigi 1,50 Lt akcizo mokesčio „sukuria” dar 0,315 Lt papildomo PVM mokesčio! Kitaip tariant, akcizas dar yra apmokestinamas PVM‘u.

Todėl dėl Lietuvoje taikomo 26 ct didesnio akcizo mokesčio, benzinas yra brangesnis visais 31,5 ct (nes 26 ct akcizo sukuria dar 5,5 ct papildomo PVM).

Sutinku, kad valdžia neturi kaitalioti mokesčio tarifo kiekvieną kartą, kai pabrangsta viena ar kita prekė. Tačiau didesnis, nei nustatytas minimalus akcizas benzinui apskritai yra per didelis. Akcizo mokestį iki minimumo reikia mažinti, net jei ir sumažėtų pasaulinės naftos kainos. Kaltinimai dėl per didelio akcizo turėtų būti adresuoti ne pulkininkui Gadafiui, o vietinei valdžiai.

Patiko (6)

Rodyk draugams