Įmonių socialinė
atsakomybė (corporate social responsibility - CSR) yra vienas iš madingiausių
ir deja, labiausiai nuvalkiotų išsireiškimų. Tiek verslininkai, tiek visų
atspalvių politikai, kurie turi nors mažiausią ryšį su tikrove, tą frazę yra
girdėję ir, greičiausiai, naudoję. Socialinė atsakomybė tinka apibūdinti
praktiškai bet ką. Spausdini ant abiejų popieriaus lapų, nes taip pigiau –
socialinė atsakomybė (esą saugai gamtą). Didini darbuotojams atlyginimą, kad
neišeitų pas konkurentus – socialinė atsakomybė (esą daliniesi pelnu).
Nusiperki mažiau kuro naudojantį automobilį, nes pabrango kuras – socialinė atsakomybė
(esą gelbėji žmoniją nuo globalinio atšilimo). Kitaip tariant socialinė
atsakomybė tapo gera reklama, kuri nieko papildomai nekainuoja.

 

Būtent čia ir
iškyla klausimas, kuo tokia socialinė atsakomybė skiriasi nuo reklamos, ypač,
jei ta socialinė atsakomybė yra reklamuojama? Kitaip tariant, kuo iš esmės skiriasi
šūkiai „Pirkite mūsų prekė – ji labai gera“ nuo „Pirkite mūsų prekę – mes labai
socialiai atsakinga kompanija“? Arba „Pirkite mūsų prekę –ji pigi“ nuo „Pirkite
mūsų prekę – mes ją sugebėjime pagaminti sunaudodami mažiau energijos ir taip
prisidedame prie pasaulio gelbėjimo“?

 

Lygiai taip pat,
galima klausti, kiek socialinė atsakomybė yra tolygi prekyba indulgencijomis. Labai
norint, galima teigti, kad narkomanijos bosas Pablo Eskobaras taip pat
buvo labai socialiai atsakingas – dalino pinigus vargšams, statė stadionus
vaikams etc. Kai kurie kolumbiečiai dar ir dabar meldžiasi prie jo kapo ir
laiko jį šventuoju.

 

Jokiu būdu
nesakau, kad gerų darbų nereikia pagirti. Tačiau tikrus gerus darbus darai ne
dėl to, kad tave kažkas pagirtų, o tam, kad padarytum gerą darbą. Kaip vieno
pokalbio metu sakė vienas pagyvenęs švedų verslininkas, „Jums jaunimui kažkodėl
labai svarbu pasigirti, kad padarėte gerą darbą. Tuo tarpu mes darydavome gerus
darbus ir net nemanėme, kad apie tai būtina visiems pasakoti“.

 

Baigiamąjį
akcentą čia puikiai suformuluoja Economist:

 

“Whatever the corporate-social-responsibility gurus say,
business is a force for good in itself: its most useful contribution to society
is making profits and products. Philanthropy no more canonises the good
businessman than it exculpates the bad.”

 

Būtent! Verslas
kuria gėrybes ir tai yra jo didžiausia teigiamas indėlis visuomenei. Energijos
kompanija, nuobodžiai tiekdama šilumą gyventojams sukuria nepalyginamai daugiau
naudos visuomenei, nei tada, kuomet kompanijos atstovai, apsupti žurnalistų,
sodina medelius.

Rodyk draugams