Analizės
verti bene visų mokesčių pajamų prognozavimai, tačiau šiame įraše panagrinėsiu prognozavimą
mokesčio, kuris visos mokesčių reformos metu susilaukė gana mažai dėmesio. Tai –
azartinių lošimų mokestis, kuris nuo šių metų pradžios taipogi buvo smarkiai
padidintas:

Objektas

Mokestis nuo 2002 09
01 iki 2008 12 31

Mokestis nuo 2009 01
01

 

A kategorijos lošimo
automatas

1800

2400

B kategorijos lošimo
automatas

600

900

Ruletė, kortų arba
kauliukų stalas

12000

18000

 

Kaip
matyti, mokestis išaugo nuo trečdalio iki perpus didesnio tarifo. Taipogi
pasikeitė ir mokestinis laikotarpis – anksčiau būdavo mokama kas ketvirtį, o
dabar mokama kas mėnesį (lentelėje pateikti mokesčiai apskaičiuoti pagal vieną
ketvirtį). Kiti loterijų mokesčiai nepasikeitė: organizuojant loterijas, loterijų
ir lošimų mokesčio bazei taikomas 5 proc. mokesčio tarifas, o organizuojant
bingą, totalizatorių ir lažybas, loterijų ir lošimo mokesčių bazei taikomas 15
proc. mokesčio tarifas.

Dabar
pažvelkim į pastarųjų kelių metų lošimų mokesčio surinkimą ir 2009 m. prognozę:

Loterijų ir azartinių
mokesčių surinkimas (tūkst. Lt.)

Planuotos pajamos

 

Faktinės pajamos

 

2003

15000

8026

2004

10000

13621

2005

20000

24580

2006

20000

21635

2007

24500

30388

2008

30500

30342

2009

49600

 

 

Taigi,
nuo 2005 m. būdavo surenkama tarp 20 ir 30 mln. Lt. loterijų ir azartinių
lošimų mokesčių pajamų. Nepaisant to, kad šių mokesčių surinkimas būdavo daugmaž
stabilus, ir netgi nepaisant to, kad lošimų mokesčių tarifai smarkiai išaugo, 2009
m. planuojama surinkti net 63 proc. daugiau pajamų! Na, gal dar galima būtų suprasti
planus, jog 1 proc. didesnis mokestis galėtų atnešti 1 proc. daugiau pajamų.
Bet kaip galima tikėtis 63 proc. pajamų augimo, jeigu mokesčiai padidėjo perpus
arba mažiau?

Tai
iš kurgi tokios prognozės? Ar tai naivūs, o gal neteisingi buhalteriniai
paskaičiavimai? Nes apie kitą variantą – sąmoningą prognozių “pritempimą”,
siekiant iš ten bei šen “surinkti” po kelias papildomas (bet nerealias) dešimtis
milijonų litų – net pagalvoti nedrąsu.

Kaip
ir su kitų mokesčių padidinimu, šiuo atveju taipogi buvo prašauta ir vargu ar
tokioms rožinėms prognozuotojų svajoms bus lemta išsipildyti. Šįmet 5 lošimo namai
jau užsidarė, kiti mažina lošimų įrenginių skaičių. Belieka viltis, kad valdžia
nustos ieškoti kitų pajamų šaltinių (pvz. progresinių ar nekilnojamo turto
mokesčių pavidalais) ir pagaliaus griebsis akivaizdžiausio – išlaidų mažinimo –
išsigelbėjimo šiaudo.

Patiko (0)

Rodyk draugams